Dr. Kromm 回答集 - ドッグファイトの謎

メカとロボットをこよなく愛する哲学科大学生、Mihity さんの質問です。 訳文は夏鰯が作りましたが、用語だけ Mihity さんに教えてもらってます。 「ここはこーじゃないの?」という方、ご一報ください


引用ここから (Mihity さんから Dr. Kromm へ) -----

In GURPS MECHA, how to aim under dogfighting? Dogfighting mechs moves
wildly, so it seems hard to aim, but fighters launch missiles, and even
shoot down enemy with automatic vulcan(sometimes), how to resolve that?
And, dogfighting "rounds" are 10 sec. rather than normal 1 second per
turn. If they can do aiming under dogfight, how many seconds they can aim?

----- 引用ここまで

訳文ここから (Mihity さんから Dr. Kromm へ) -----

GURPS Mecha で、ドッグファイト中に狙いをつけるにはどうすれば? ドッグファイト
中のメカは激しく動くので狙いをつけるのは難しそうなのに、搭乗者はミサイルを撃ったり
バルカン砲で敵を撃ち落とすことさえ (ときには) あります。どうなってるんでしょうか。
それと、通常の 1 ターン 1 秒のかわりにドッグファイト中の「ラウンド」は 10 秒
ですよね。ドッグファイト中に狙いをつけられるとしたら、それには何秒かかりますか?

----- 訳文ここまで


引用ここから (Dr. Kromm から Mihity へ) -----

Dogfighting combat is a simplified *cinematic* system that is radically
different from regular GURPS combat. There's no aiming or snap shots --
the direct-fire phase lets you shoot at no penalty for *not* aiming and
no bonus for aiming, using all the usual modifiers (range/speed, size,
neural interface, active targeting, targeting computer, etc.). The idea
is that you used *some* of your 10 seconds of maneuvering to get a bead
on your foe, but you weren't able to just sit there aiming.

Weapon Acc is mostly used for carefully placed shots in "realistic,"
wargames-style set-piece battles.

SP.

----- 引用ここまで

訳文ここから (Dr. Kromm から Mihity へ) -----

ドッグファイト戦闘は、GURPS の通常戦闘とはまったく違った、単純化された *マンガ的な*
システムだ。狙いをつけたりつけなかったりというのはないんだ---直接射撃フェイズフェイズでは
狙いを *つけなくても* マイナス修正なしで射撃するし、狙いをつけてもプラス修正がない。
ふつうの修正 (範囲/速度、大きさ、ニューラル・インタフェース、アクティブ照準センサー、
照準コンピュータ [*1] など) はすべて使用する。考えられるのは、操縦して照星を敵に
合わせるのには 10 秒うち *いくらか* を使うけれど、ただ座ったまま狙いをつけることは
できないということだ。

「現実的」なウォーゲーム・スタイルの本格的な戦闘では、注意深く射撃を行うために
武器の付属品がよく使われるね。

SP.

----- 訳文ここまで

[*1] 照準コンピュータ……〈照準〉(プログラム)のインストールされたコンピュータ。



編集: 夏鰯