Dr. Kromm 回答集 - サイバー装備の追加 HP は無駄?

今回紹介させて頂くのは Technoadept さんが出したメールへの返事です。


引用ここから (ヘッダや署名は省略) -----

On 24 Oct 98 at 20:23, Technoadept wrote:
> In cyberpunk situation, cyberwear needs character points; for
> example, "Extra Hit Points(5CP/Hit Point and $10000)"(CY34).

Yes.

> This is equal "Natural" Advantage "Extra Hit Points"(CI24). But,
> cyberwear needs also money.

It can, but it doesn't have to; see below.

> I feel that in the character making, cyberwear is useless. because
> "Natural Advantage" needs no money.

The way it works is as follows:

During character creation, cyberwear costs *points only.* Perhaps the
character received a windfall, was the subject of experimental surgery,
worked at a job where cyberwear was a fringe benefit, etc. Whatever the
case may be, he does *not* pay money for cyberwear he enters play with.
In other words, the natural and cybernetic versions of an advantage are
functionally identical at character creation.

In play, cyberwear costs *money* (and maybe points -- see below). If a
character gets the cash together and is willing to sit out the action
as he spends weeks or even months in surgery and recovery, he can have
whatever cyberwear he can afford. This raises the point value of the
character by the point cost of the cyberwear. Some GMs treat this as a
"free" increase that costs dollars but not character points; other GMs
require the player to pay off the cost with earned points as well. The
final decision is up to the GM, though.

The main advantage of cyberwear is that a character can acquire new
advantages in play, which is generally impossible.

SP.

----- 引用ここまで


以下、拙訳です。


訳文ここから -----

98 年 10 月 24 日の 20 時 23 分頃、Technoadept さんは書きました:
> サイバーパンク世界では、サイバー装備に CP が必要ですよね。
> 例えば、「追加ヒットポイント (1 点あたり 5CP と 1 万 $)」
> (サイバーパンク 101 ページ) といった具合です。

その通り。

> これは、"生の" 特徴の「追加 HP」(コンペンディウム
> 上巻 24 ページ) と同等です。ただ、サイバー装備にはお金も必要です。

必要なこともあるけど、必ずというわけではないんだ。この後で説明しよう。

> "生の特徴" の方は費用はいらないのだから、
> キャラクター作成上はサイバー装備は無駄に思えるんですが。

それについては次の通りだ。

キャラクター作成時には、サイバー装備にかかるのは *CP だけ* だ。キャラクターは
棚ぼたで手に入れたのかもしれないし、実験的な手術の被験者になったとか、
サイバー装備が追加報酬になっている仕事をこなしたとかいったことかもしれない。
いずれにしろ、プレイ開始時に持っているサイバー装備には金は *払わない* んだ。
言い方を変えると、ある特徴の生のものとサイバー装備版は、キャラクター作成時
には機能上同じものだってことだ。

プレイ中は、サイバー装備には *金* (と、多分 CP -- 後述) がかかる。キャラクターが
現金を持っていて、手術と回復で数週間、場合によっては数ヶ月にわたる行動も喜んで
じっと待つのであれば、買えるサイバー装備ならどれでも装備することができる。これ
によって、サイバー装備の CP 消費分だけキャラクタの CP 総計は上がることになる。
これを金はいるが CP は不要な "自由な" 上昇として扱う GM もいれば、獲得 CP と
費用を両方払ってくれと言う GM もいるだろう。けれど、最終的には GM の決定に
任されている。

サイバー装備の主な利点は、キャラクターがプレイ中に新しい特徴を獲得できるという
ことなんだ。一般的にはそんなことはできないからね。

SP.

----- 訳文ここまで



編集: 夏鰯